Vitaminas E – sveikatos ir grožio vitaminas

Teksto dydis:

Vitaminas E – sveikatos ir grožio vitaminas

2013.01.30 00:00

1912 metais vitaminus atrado ir „gyvybės aminais” pavadino lenkų mokslininkas K. Funkas. Šiandien aprašyta ir ištirta 15 vitaminų ir 7 vitaminoidai. Norint gauti pakankamai vitaminų, reikėtų suvalgyti kelis kilogramus žalumynų per dieną ar išgerti porą stiklinių aliejų. Dažnai tai neįmanoma, todėl neatsitiktinai 7 iš 10 amerikiečių ir 5 ir 10 europiečių vartoja vitaminų ir mineralinių medžiagų maisto papildus.
 
Vitaminas E buvo atrastas 1922 metais ir gavo 5 abėcėlės raidės vardą. Mokslininkai pastebėjo, kad esant jo trūkumui maiste, nėščių laboratorinių žiurkių vaisius žūdavo, o patinėliams sumažėdavo lytinė potencija. Štai nuo tokių kuklių pastebėjimų ir prasidėjo domėjimasis vitaminu, kuris dabar yra vienas galingiausių mūsų sąjungininkų kovoje su visa griaunančiais laisvaisiais radikalais.
 
Tyrinėtojai vitaminui E išrinko ir mokslinį pavadinimą „tokoferolis”, sudurdami kelis graikiškus žodžius: tos (vaikų gimdymas) ir phero (gimdyti), taip atspindėdami jo svarbą.
 
Šiandien kalbėdami apie vitaminą E drąsiai galime vardinti, jog vitaminas E:
  • Stiprina imuninę sistemą;
  • Apsaugo nuo širdies ir kraujagyslių ligų;
  • Atitolina senėjimą;
  • Mažina nuovargį, didina potenciją;
  • Padeda smegenų ląstelėms apsirūpinti deguonimi;
  • Puikiai drėkina odą;
  • Apsaugo ląsteles nuo vėžinių pakitimų. 

Vitamino E funkcijos organizme

Vitaminai yra svarbūs todėl, kad, įeidami į fermentų sudėtį, reguliuoja jų biochemines reakcijas, kurių ląstelėse gali įvykti net po 2000, t.y. daugiau nei bet kurioje gamykloje.
 
Neginčytinai įrodyta, kad vitaminas E yra puikus antioksidantas – jis yra vienas iš ląstelių membranas saugančių komponentų. Dėl antioksidantams būdingų savybių, tokoferolis prasiskverbia į ląstelės membraną ir neutralizuoja laisvuosius radikalus, kurie silpnina pagrindinę – gynybinę ląstelės funkciją.
Taip pat stiprina ir apsaugo imuninių organizmo ląstelių membranas. Imuninės ląstelės griaunančiomis medžiagomis atakuoja organizmo priešus (virusus, bakterijas ir kitus „užkariautojus”) – visai kaip senovės mūšiuose, ant priešininkų galvų užversdamos katilą verdančios dervos. Deja, kaip tai pasitaikydavo ir senovėje, jei verdančios dervos tekdavo saviškiams, jie taip pat žūdavo. Šių toksinių griovikų išlaisvinimas mūsų audiniuose sukeltų audinių žūtį. Tokoferolio užduotis – surinkti laisvuosius radikalus į vieną vietą iki tol, kol jie mums nepakenkė.
Mokslinių tyrimų duomenimis, ši svarbi tokoferolio funkcija gelbsti mus nuo aterosklerozės, padeda išvengti kataraktos ir sergsti nuo ankstyvo senėjimo.
 
Kova su laisvaisiais radikalais svarbi ir širdies ligų profilaktikai. Laisvieji radikalai, it kokie grobuonys, savo aukos tyko ant ląstelių membranų ir mėgsta viską, kas riebu ir drėgna.
Ypatingas pavojus gresia eritrocitams arba raudoniesiems kraujo kūneliams, kurių apvalkalai itin jautrūs ir trapūs. Jei raudonieji kraujo kūneliai nėra apsupti vitamino E molekulių globos, juos negailestingai puola laisvieji radikalai. Tuomet keičiasi jų struktūra, apvalkalo baltymas kietėja, ir raudonieji kraujo kūneliai netenka gebėjimo pernešti deguonį ląstelėms.
Vitaminas saugo ir gina raudonuosius kraujo kūnelius, kurie aprūpina deguonimi širdį ir kitus organus.
Įsivaizduokite, kaip tai svarbu – kiekviename kubiniame milimetre kraujo yra iki 5 milijonų eritrocitų. Mūsų kraujo sudėtis keičiasi kas valandą, priklausomai nuo to, kiek vitamino E ir kitų apsauginių medžiagų mes gauname kartu su maistu. Be vitamino E poveikio per vieną dieną raudonųjų kraujo kūnelių veiklos efektyvumas sumažėja perpus.
Vitaminas E padeda išvengti arba pašalinti kraujotakos sutrikimus, nes mažina kraujo krešumą ir neleidžia susiformuoti trombams.
 
Pastaruoju metu japonų mokslininkai paskelbė sensacingą žinią, kad paprastas vitamino E vartojimas padeda išvengti ir Alzheimerio ligos grėsmės. Tiesa, viskas kol kas dar yra mokslinių tyrinėjimų lygyje ir naujieną patvirtinti gali tik atlikti bandymai su žiurkėmis, bet rezultatai jau dabar pranoksta vaizduotę.
 
Nereikia pamiršti, kad vitaminas E yra ir jaunystės šaltinis. Puikiai drėkinantis odą, kiekvienai kūno ląstelei suteikiantis deguonies ir gyvybės, ne veltui jis yra dažnas kosmetinių kremų ingredientas. Kaip antioksidantas, jis saugo odą nuo žalingo aplinkos poveikio, puikiai drėkina, minkština, lygina raukšles epidermio sluoksnyje bei suteikia elastingumo.
Kosmetikos priemonių kūrėjų jis yra vertinamas kaip galintis sulėtinti odos senėjimą, mažinti uždegimų sukeliamų ligų riziką, padedantis ir nuo spuogų, beriančių odą paauglystės tarpsnyje.
 
Kaip pasireiškia vitamino E trūkumas

Jei Jūs nelinkę užsiimti jokiais profilaktiniais veiksmais ir teigiamomis vitaminų savybėmis nesidomite, apie jo poreikį gali prabilti pats organizmas.
Simptomų gali būti įvairių, pradedant regėjimo aštrumo susilpnėjimu, odos suvytimu, padidintu dirglumu, baigiant raumenų ir nervų sistemos sutrikimais, kurie pasireiškia refleksų susilpnėjimu, apsunkintais judesiais, akių raumenyno atrofija, vibracijos pojūčio sumažėjimu.
 
Kadangi tuomet trumpėja raudonųjų kraujo kūnelių gyvavimo trukmė, vitamino E trūkumas gali turėti neigiamos įtakos širdies raumenų reprodukcinių kelių sveikatai.
 
Kada vartojamas vitaminas E

Vitaminas skiriamas:
  • sutrikus vaisingumui,
  • apsigimimams išvengti,
  • gydant menstruacinio ciklo sutrikimus hormonais jų veikimui sustiprinti,
  • Kaip pagalbinė priemonė vartojimas esant:
  • kvėpavimo, virškinimo, raumenų, sąnarių sistemos ligoms;
  • neurologiniams, endokrininiams bei mitybos sutrikimams;
  • dantenų, kepenų, odos ligoms;
  • anemijai;
  • sustiprina klausos sutrikimų gydymo poveikį.
Vitaminas E rekomenduojamas lėtinių ligų (pvz., širdies ligos, imuninės sistemos, vėžio) profilaktikai.
 
Kaip vartoti vitaminą E

Kapsules, kuriose yra daugiau vitamino E, labiau patartina vartoti lėtinių ligų profilaktikai (širdies, imuninės sistemos ligų, vėžio).
Gydytojai rekomenduoja vitaminą E vartoti valgio metu ir pasistengti, kad maiste būtų nors kiek riebalų, mat tuomet organizmas jį geriau pasisavina.
 
Rekomenduojama pradėti nuo mažesnį kiekį turinčio preparato. Jei per savaitę nepajutote nepageidaujamo poveikio (paprastai preparatas toleruojamas gerai, tačiau viršijus rekomenduojamas dozes ar vartojimo laiką, gali pasireikšti nuovargis, silpnumas, galvos skausmas) ir Jūsų arterinis kraujo spaudimas neviršija 140/90, galite vitamino kiekį didinti, kol pasieksite rekomenduojamą ar Jums skirtą normą.
 
Natūraliai vitaminas E randamas:
  • kviečių daiguose,
  • kukurūzuose,
  • riešutuose,
  • špinatuose,
  • kukurūzų, sėmenų, alyvų bei saulėgrąžų aliejuje,
  • alyvuogėse,
  • šparaguose,
  • avokaduose.

Komentuoti

Skaitytojų komentarai (2)

u 2014.04.01 16:55

yra jo ir moliuguose

jonas majauskas 2013.11.10 21:24

kiek ilgai galima gerti vitamina e 400 mlg

loading...