Norite būti atsparūs ligoms? Pasikliaukite cinku!

Teksto dydis:

Norite būti atsparūs ligoms? Pasikliaukite cinku!

2013.11.27 00:55

Cinkas yra žinomas nuo seno. Manoma, kad anksčiau jis buvo gautas Rytų šalyse. Europoje cinką iš rūdų gauti išmokta žymiai vėliau. Tai vienas iš svarbiausių gyvybiškai svarbių mikroelementų, būtinas visų žmogaus organizmo ląstelių funkcionavimui bei atsinaujinimui, imuninei sistemai. Cinkas būtinas žmogaus augimo ir brendimo metu. Tyrimai parodė, kad cinko trūkumas sutrikdo pažinimo procesus ir lemia augimo sutrikimus, įskaitant lytinio brendimo atsilikimą tiek mergaitėms, tiek berniukams. Cinko trūkumas atsiliepia sveikai kaulų mineralizacijai, o tai turi tiesioginės įtakos netaisyklingos laikysenos formavimuisi.

Štai kaip vaizdžiai cinką aprašo mitybos specialistas ir rašytojas Jonny Bowdenas savo knygoje „Veiksmingiausi natūralūs vaistai žemėje“: „Jei mineralus prilygintume senovės dievams, tai cinkas būtų Dzeusas: mineralas–didvyris, imuninės sistemos saugotojas, gynėjas nuo svetimkūnių, dalyvaujantis iš esmės visuose apsaugos nuo infekcijų procesuose. Cinkas gali tapti geriausiu Jūsų draugu jei peršalote, užsikrėtėte kokia nors infekcija ar suskaudo gerklę.“

Nauda įrodyta mokslo tyrimais

Pirmą kartą apie galimą cinko naudą peršalus paskelbta 1984 metais. Tarptautiniam medicinos mokslininkų susivienijimui „Cochrane Collaboration“ priklausantys tyrėjai atliko tyrimą. Jame dalyvavo 1360 žmonių. Išanalizavus tyrimo duomenis, buvo padaryta išvada, kad tiems, kurie pirmą peršalimo dieną ėmė vartoti sirupą, tabletes ar pastiles su cinku, simptomai buvo žymiai švelnesni, o pats negalavimas truko trumpiau, nei vartojusiems placebo.

Taip pat buvo nustatyta, kad penkis mėnesius ar ilgiau sirupą ar pastiles su cinku vartoję vaikai peršaldavo rečiau ir mažiau praleisdavo pamokų. Be to, cinkas jiems leido sumažinti antibiotikų vartojimą.

Cinko svarba

Cinkas dalyvauja beveik visuose gyvybiniuose organizmo procesuose. Skatina kitų aktyvių medžiagų veiklą, pvz. kartu su A vitaminu efektyviai gerina odos būklę bei stiprina regėjimą.

Trūkstant šio elemento, vaikas staiga nustoja augti. Gali išsivystyti nykštukinis sindromas.

Cinko šaltiniai

Cinko yra mėsoje, sūryje, piene, kruopose, pupose, riešutuose, kavoje, arbatoje. Bene didžiausi jo kiekiai yra jautienoje, avienoje, kalakutienoje, vėžiagyviuose bei moliuskuose (austrėse, krevetėse, omaruose), kiaušiniuose, lašišoje. Iš augalų daugiausia cinko yra moliūgų sėklose, žemės riešutuose, pupelėse, neskaldytuose grūduose, bulvėse, taip pat cinko yra mielėse.

Iš maisto organizmas pasisavina apie 15-40 proc. jame esančio cinko kiekio. Ypač mažai jo pasisavinama iš augalinės kilmės šaltinių. Šiuose produktuose yra daug fitino – jis ir trukdo pasisavinti cinką. Cinkui rezorbuotis trukdo kava, pienas, juoda duona ir sūris; jo įsiurbimą gali blokuoti rupus maistas, kalcis ir geležis. Cinkas iš mėsos organizmo pasisavinamas keturis kartus geriau negu iš augalų. Taigi šio mikroelemento gali pritrūkti maitinantis augaliniu maistu.

Cinko paros norma suaugusiems žmonėms – 12 mg. Nėščioms ir savo pienu maitinančioms moterims cinko reikia daugiau – 15 mg/parai.

Cinko trūkumo pasekmės

Cinko dažniau trūksta kūdikiams ir vaikams, nėščioms bei savu pienu maitinančioms moterims, organizme jo mažėja vartojant kontraceptines tabletes.

Stokojant cinko, lėtai gyja žaizdos, netenkama svorio, sulėtėja vaikų augimas ir lytinis brendimas, kamuoja nuovargis, nervinė įtampa, nuotaikų kaita, slenka plaukai, susilpnėja imuninė sistema, sumažėja atsparumas infekcijoms, susilpnėja skonio ir uoslės jutimas, gali sutrikti regėjimas.

Kuo cinkas naudingas žmogaus organizmui?

Cinkas yra labai svarbus imuninės sistemos veiklai, padeda formuotis skeletui, padeda atsinaujinti ląstelėms, palaiko tinkamą prostatos bei vyriškų hormonų veiklą, cinkas būtinas žmogaus augimui ir brendimui, būtinas normaliai lytinių liaukų veiklai, cinkas dalyvauja virškinimo procese.

Komentuoti