Apsauga ne tik nuo infekcijų – cinkas

Teksto dydis:

Apsauga  ne tik nuo infekcijų – cinkas

2011 birž. 29 07:00

Štai kaip vaizdžiai cinką aprašo Jonny Bowdenas savo knygoje „Veiksmingiausi natūralūs vaistai žemėje“: „Jei mineralus prilygintume senovės dievams, tai cinkas būtų Dzeusas: mineralas – didvyris, imuninės sistemos saugotojas, gynėjas nuo svetimkūnių, dalyvaujantis iš esmės visuose apsaugos nuo infekcijų procesuose. Cinkas gali tapti geriausiu Jūsų draugu jei peršalote, užsikrėtėte kokia nors infekcija ar suskaudo gerklę“.

Cinkas yra gyvybiškai būtinas žmogui ir augalijai. Tai yra mikroelementas, būtinas visų žmogaus organizmo ląstelių funkcionavimui, imuninei sistemai, padeda formuotis skeletui, atsinaujinti ląstelėms, palaiko tinkamą vyriškų hormonų veiklą. Klinikinių tyrimų duomenimis cinkas kartu su kitais antioksidantais stabdo tinklainės degeneraciją, taip pat svarbus prostatos adenomos profilaktikai. Jis svarbus regėjimo, uoslės, skonio funkcijoms. Cinkas įeina į 3000 žmogaus organizmo proteinų sudėtį, dalyvauja daugiau nei 200 fermentinių reakcijų. Didesnis cinko kiekis gali palengvinti gripo simptomus.

Pirmą kartą apie galimą cinko naudą peršalus paskelbta 1984 metais. Tarptautiniam medicinos mokslininkų susivienijimui „Cochrane Collaboration“ priklausantys tyrėjai atliko tyrimą. Jame dalyvavo 1360 žmonių. Išanalizavus tyrimo duomenis, buvo padaryta išvada, kad tiems, kurie pirmą peršalimo dieną ėmė vartoti sirupą, tabletes ar pastiles su cinku, simptomai buvo žymiai švelnesni, o pats negalavimas truko trumpiau, nei vartojusiems placebo.

Taip pat buvo nustatyta, kad penkis mėnesius ar ilgiau sirupą ar pastiles su cinku vartoję vaikai peršaldavo rečiau ir mažiau praleisdavo pamokų. Be to, cinkas jiems leido sumažinti antibiotikų vartojimą.

Tyrimo vadovas dr. Meenu Singh iš Indijos teigė: „Šis tyrimas sustiprina duomenis apie cinką kaip priemonę nuo peršalimo“. Tačiau, pasak jo, kol kas sunku pateikti bendro pobūdžio rekomendacijų, kadangi neturima pakankamai žinių apie optimalią dozę, maisto papildo formą ar gydymo trukmę.

Vėliau panašus tyrimas buvo atliktas ir JAV, Wayne State universitete. Jo rezultatai buvo publikuoti 2000 m. Tyrimo metu peršalusiems tyriamiesiems buvo duotos trejopos cinko dozės – 5 mg, 11,5 mg ir 13,3 mg. Apibendrinus tyrimo rezultataus paaiškėjo, kad nedidelės cinko dozės neturėjo jokios įtakos sergantiesiems. Ligoniai, gavę didžiausią 13,3 mg dozę, peršalimo ligomis sirgo 30 % trumpiau. Šio tyrimo metu buvo vartojamas dvejų rūšių cinkas – cinko acetatas ir cinko gliukonatas. Pasirodo, tik gliukonatas veikė efektyviai. Taigi, norint nuo peršalimo ligų gelbėtis cinku, reikia tinkamai pasirinkti jo rūšį ir kiekį.

Labai gerą patarimą kaip vartoti cinką publikavo Jonny Bowdenas savo knygoje „Veiksmingiausi natūralūs vaistai žemėje“. Štai ką jis rašo: „Įsidėmėkite: siekdami sumažinti peršalimo simptomus keletą dienų vartokite 13–23 mg cinko gliukonato arba kas dvi valandas vartokite cinko gliukonato–glicino turinčias pastiles. Geriausias poveikis gaunamas pradėjus vartoti pastiles iš karto, kai pastebimi pirmieji peršalimo požymiai“.

Organizmui trūkstant kurios nors grupės elemento, pablogėja savijauta ar net pasirodo aiškių ligos požymių. Kitaip tariant, mikroelementus galima laikyti „geriausiais“ ir „blogiausiais“, nes organizmui kenkia tiek jų perteklius, tiek trūkumas. Cinko trūkumas pasireiškia esant kasos sutrikimams, cukriniam diabetui, alkoholizmui, virškinimo sutrikimams. Esant cinko trūkumui slenka plaukai, trūkinėja oda, viduriuojama, gali pablogėti atmintis, regėjimas, uoslės ir skonio pojūčiai, susilpnėja imuninė sistema, sumažėja atsparumas infekcijoms, lėtai gyja žaizdos, sutrinka augimas, atsiranda bendras organizmo nuovargis. Jo trūkumas gali tapti epilepsijos, šizofrenijos ir kitų psichinių ligų priežastimi. Ypač jautrūs cinko trūkumui vaismedžiai, daržovės, ankštiniai augalai, todėl juos būtina tręšti mikroelementų trąšomis, kuriose yra cinko.

Maisto praturtinimas šiuo svarbiu mitybos elementu gali būti naudingas sveikatai. Subalansuota mityba – geriausias būdas užtikrinti tinkamą cinko suvartojimą.

Natūraliai cinko randama mėsoje, kepenyse, sūryje, kruopose, pupose, lęšiuose, grūduose, riešutuose, moliūgo sėklose, kavoje, arbatoje. Taip pat cinko yra jautienoje, kalakutienoje, vėžiagyviuose bei moliuskuose (austrėse, krevetėse, omaruose), kiaušiniuose, obuoliuose, kriaušėse, vyšniose, bulvėse, kopūstuose.

Žmogaus organizme cinkas atlieka svarbų vaidmenį. Jis yra pati svarbiausia maitinamoji medžiaga paauglių augimo ir greito vystymosi stadijoje. Moksliniai tyrimai parodė, kad cinkas tiesiogiai veikia kalogeninių audinių ir skeleto formavimąsi. Papildžius trūkstamą cinko kiekį, pagreitėja paauglių augimas ir vystymasis. Klinikiniai tyrimai parodė, kad trūkstant cinko, sulėtėja vaikų augimas ir vystymasis.

Cinkas siejamas su vyrų vaisingumu. Ir tam yra priežasčių. Jis būtinas spermos ir vyriško hormono testosterono gamyboje, palaiko tinkamą prostatos, lytinių liaukų veiklą. Sveikoje prostatoje cinko kiekis yra daug didesnis nei kituose minkštuosiuose audiniuose. Ir atvirkščiai – vėžinėse ląstelėse jo kur kas mažiau. Taigi, cinkas gali apsaugoti prostatą nuo pažeidimų ir sumažina prostatos piktybinių susirgimų riziką.

Cinkas – puikus antioksidantas. Buvo atlikta daugiau kaip 30 tyrimų. Jų metu buvo tirtos poros, kurios negali susilaukti vaikų. Tyrimų rezultatai rodo, kad jiems gali padėti būtent tokie antioksidantai kaip vitaminas E ir cinkas. Mokslininkai savo dėmesį sutelkė į vyrus, kurių vaisingumas buvo mažesnis nei vidutinis, ir nustatė, kad tikimybė antioksidantus vartojusiems vyrams apvaisinti savo partneres buvo daugiau nei keturis kartus didesnė palyginti su tais, kas tokių papildų nevartojo. Nuo nepakankamo vaisingumo kenčia vienas vyras iš 20, tai lemia maždaug pusę uždelsto pastojimo atvejų. Oksidantinis stresas organizme kyla, kai laisvieji radikalai, ląstelių metabolizmo šalutiniai produktai, pažeidžia DNR ir ląstelių funkcionavimą. Antioksidantai, įskaitant tam tikrus vitaminus ir kitas maistines medžiagas, suvaržo laisvuosius radikalus ir taip apsaugo ląsteles. Tačiau mokslininkai perspėja, kad poros neturi pasikliauti vien antioksidantais, kad įveiktų nevaisingumo problemas. Paprastai gydant nevaisingumą naudojami įvairūs būdai.

Reikia įsidėmėti, kad per didelis cinko kiekis taip pat gali būti kenksmingas organizmui. Kasdien vartojant cinką didelėmis dozėmis galima pakenkti imuninei sistemai, pabloginti kitų mineralinių medžiagų apytaką, sumažinti „teigiamo“ cholesterolio lygį. Cinkas mažina geležies, vario, fosforo ir kai kurių vaistų įsisavinimą. Jis gali sukelti pykinimą, pilvo skausmą, burnos sudirginimą, nemalonų skonį burnoje.

Siūloma cinko paros norma suaugusiems žmonėms – 12 mg. Nėščioms ir savo pienu maitinančioms moterims cinko reikia daugiau – 15 mg/parai. Vaikams jo pakanka 2–7 mg per parą.
Kol kas nėra nė vieno laboratorinio testo, kuris padėtų tiksliai išmatuoti cinko kiekį organizme. Mitybos specialistai naudoja paprastą cinko skonio testą. Kaip jį atlikti aprašo Jonny Bowdenas kvygoje „Veiksmingiausi natūralūs vaistai žemėje“:

„Mitybos specialistai jau daugelį metų naudoja testą, vadinamą „cinko skonio testu“. Štai kaip jį reikia atlikti namie. Jums reikės šiek tiek skysto cinko. (Negalima naudoti paskaninto cinko – jis turi būti švarus, grynas ir natūralaus skonio). Testas labai paprastas: palaikykite skysto cinko šaukštelį burnoje apie minutę. Jei jaučiate metalo skonį, cinko kiekis Jūsų organizme pakankamas. Tačiau jei jis primena vandenį – Jums trūksta cinko. Dauguma anoreksija sergančių žmonių, įtraukę į savo programą cinką, greitai pajunta pagerėjimą. (Gerai vartoti skystą cinką – taip pagal cinko slokio testą pajuntamas jo kiekis organizme, be to, cinkas greičiau pasisavinamas).

Natūralus imuniteto stiprinimo receptas, išspausdintas Jonny Bowdeno knygoje „Veiksmingiausi natūralūs vaistai žemėje“

Cinkas: 30–50 mg*.

Vitaminas C: 1–2 g.

Selenas: 200 mcg.

Probiotikai: 10 mljrd. bakterijų.

Multivitaminai/mineralai: neviršykite 35–40 mg per dieną cinko dozės, nebent esate prižiūrimas savo gydytojo.

Ežiuolė (echinacea): 300 mg.

Dieta/gyvensena: mažinkite suvartojamo cukraus kiekį, pagalvokite apie detoksikacijos kursą.

*Ilgalaikis didesnio nei 50 mg cinko vartojimas gali sumažinti vario kiekį organizme, todėl kartu su cinku rekomenduojama vartoti ir nedideles vario dozes.

Natūralaus cinko šaltinis yra austrės, krevetės, silkė, kepenys, grybai, grūdinės kultūros, saulėgrąžų ir arbūzų sėklos.

Komentuoti